اندیکاتور چیست؟
ابزارهای اندیکاتور

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتور چیست؟

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها می‌باشند. با توجه به تجربه مثبت تحلیلگران تکنیکال در استفاده از اندیکاتورها، همواره برخی از آنها مورد توجه عموم تحلیلگران قرار گرفته‌ اند.

اندیکاتور یا شاخص، نمودارهای کمکی در تحلیل تکنیکال هستند که از مواد خام تحلیل تکنیکال یعنی قیمت، زمان و حجم و ترکیب آن با توابع ریاضی ترسیم می‌شوند. در واقع و به طور ساده، اندیکاتورها با استخراج اطلاعاتی از نمودار قیمت و زمان آنها را در توابع ریاضی مشخصی قرار می‌دهند که خروجی این فرایند اطلاعاتی جهت تصمیم گیری در آینده به تحلیلگران ارائه می‌دهد.

 

در تحلیل و تصمیم‌گیری اولویت با نمودار قیمت می‌باشد و اندیکاتورها صرفا به عنوان نمودارهای کمکی در نظر گرفته می‌شوند.

 

بهتر است کمی بیشتر در این مورد توضیح دهیم زیرا یکی از مهمترین نکاتی می‌باشد که در استفاده از اندیکاتورها میبایست به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. خطوط عابر پیاده را در کف خیابان در نظر بگیرید، وقتی به آنها نزدیک می‌شویم از سرعت خود کاسته و یا حتی متوقف می‌شویم. در واقع این خطوط مبنای تصمیم‌گیری ما در حین رانندگی می‌باشند؛ همچنین در کنار خطوط عابر پیاده یک تابلوی راهنمایی و رانندگی نیز قرار گرفته است که اشاره به همین موضوع دارد. ولی اگر خطوط عابر پیاده مبنای تصمیم‌گیری ما هست پس چه لزومی دارد که یک تابلوی راهنمایی و رانندگی نیز در کنار آن قرار بگیرد؟

در برخی از روزها که وضعیت جوی مناسبی حاکم نیست و ممکن است هوا مه آلود باشد و یا سطح جاده به وضوح قابل مشاهده نباشد این تابلو می‌تواند به ما کمک بزرگی کند.

اندیکاتورها نیز مانند مثال فوق مبنای تصمیم‌گیری ما نیستند و صرفا به ما کمک می‌کنند تا در تصمیم‌گیری بهتر عمل کنیم.

 

اندیکاتورها نمودار قیمت

 

انواع اندیکاتورها از حیث سیگنال زمانی

اندیکاتورها از حیث سیگنال زمانی به دو دسته پیشرو و پیرو (تاخیری) تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. اندیکاتورهای پیشرو(Leading Or Oscillator): این اندیکاتورها قابلیت حدس زدن تغییر روند را دارند و گاهی اوقات سطوح بازگشتی و سیگنال شکست را زودتر از نمودار قیمت به ما نشان می‌دهند.
  2. اندیکاتورهای پیرو یا تاخیری (Lagging Or Trend): این اندیکاتورها از نوع تاخیری هستند و اکثرا روی نمودار قیمت قرار می‌گیرند و با کمی تاخیر نواحی برگشتی را تایید می‌کنند.

 

 

چهار دسته اصلی اندیکاتورها

اندیکاتورها به چهار دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

سه دسته از آنها در قالب اندیکاتورهای عمومی هستند و یک دسته نیز اندیکاتورهایی می‌باشند که توسط اسطوره بازارهای سرمایه‌گذاری جناب آقای بیل ویلیامز ایجاد شده‌ است.

 

  1. اندیکاتورهای روندی (Trend): این اندیکاتورها از نوع تاخیری هستند و معمولا بر روی نمودار قیمت ایجاد می‌شوند و عموما با میانگین‌گیری از نمودار قیمت اطلاعاتی را برای تحلیل و تصمیم گیری در اختیار تحلیلگر قرار می‌دهند.
  2. نوسانگرها (Oscillator): همانطور که از نام آنها پیداست نوسانگر هستند و در محدوده خاصی حرکت می‌کنند. نوسانگرها توانایی بررسی قدرت روند را دارند و در صورتی که ضعفی در روند ایجاد شود تا حدودی در نوسانگرها قابل مشاهده است. از دیگر ویژگی نوسانگرها بررسی هیجانات بازار است و زمانی که خرد جمعی واکنشی به قیمتها نشان دهد، نوسانگرها نیز به این موضوع واکنش نشان می‌دهند و تا حد زیادی به تحلیلگر کمک می‌کنند تا کیفیت تحلیل خود را افزایش دهد.
  3. حجم (Volume): دسته ای از اندیکاتورها هستند که حجم معاملات و ارزش آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند. حجم معاملات در تایم فریم های مشخص دارای معانی مهمی برای تحلیلگران محسوب می‌شود که استفاده از این اندیکاتورها در تصمیم گیری آنها تاثیر گذار می‌باشد.
  4. بیل ویلیامز (Bill Wiliams): دسته اندیکاتورهای بیل ویلیامز توسط شخص آقای ویلیامز طراحی و توسط دخترشون بهینه سازی شده‌اند. در طراحی این اندیکاتورها از فرمولهای ریاضی، فیبوناچی و اعداد واکنشگرا استفاده شده است.

 

 

آشنایی با مفهوم همگرایی و واگرایی

زمانی که نمودار قیمت و اندیکاتور در  تغییرات با هم ناهماهنگ رفتار کنند شاهد واگرایی (Divergence) هستیم و در صورتی که نمودار قیمت و اندیکاتورها اتفاق نظر داشته باشند شاهد همگرایی (Convergence) خواهیم بود.

در صورتی که نشانه‌هایی از واگرایی در اندیکاتورها یافت شود بیانگر ضعف در روند میباشد و این موضوع می‌تواند منجر به تغییر روند گردد.

اگر واگرایی در نواحی برگشتی مشاهده گردد می‌تواند احتمال برگشت را افزایش داده و یکی از خبرهای مثبت برای تحلیلگرانی محسوب می‌شود که آن ناحیه برگشتی را شناسایی کرده‌اند.

 

مفهوم همگرایی و واگرایی

 

آشنایی با برخی از اندیکاتورهای پر طرفدار

  • مکدی (MACD):

    اندیکاتور مکدی توسط آقای جرالد اپل طراحی شده است که به بررسی قدرت و شتاب روند می‌پردازد. این اندیکاتور شامل دو میانگین متحرک با نامهای خط مکدی و خط سیگنال می‌باشد که تقاطع این دو خط در شرایطی خاص سیگنالهایی برای تحلیلگران صادر می‌کند که می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد.

  • شاخص قدرت نسبی (RSI):

    بلاشک یکی از پرکاربردترین اندیکاتورها می‌باشد که قدرت روند و جهت آن را به خوبی حدس می‌زند. این اندیکاتور در دسته نوسانگرها جای دارد و معمولا برای استراتژی‌های معاملاتی خرید در پایین‌ترین قیمت (over bought) و فروش در بالاترین قیمت (over sold) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • میانگین متحرک (MA / EMA):

    میانگین متحرک یکی از اندیکاتورهای دنباله‌روی روند می‌باشد زیرا با میانگین‌گیری از قیمتهای گذشته، متوسط قیمت را در دوره‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهد. عموما میانگین متحرک به دو صورت ساده و نمایی محاسبه می‌شود که در روش محاسبه به صورت نمایی به قیمتهای نزدیک‌تر به انتهای دوره وزن بیشتری داده خواهد شد.

  • پارابولیک سار (Parabolic SAR):

    این اندیکاتور توسط ولز وایلدر طراحی شد تا تغییرات ناگهانی روند را شناسایی کند و نواحی برگشتی را تشخیص دهد. پارابولیک سار نیز مانند میانگین متحرک دنباله‌رو روند است با این تفاوت که از حیث سیگنال زمانی بهینه‌تر عمل می‌کند. این اندیکاتور برای دریافت تاییدیه برگشت روند بسیار مناسب است و نحوه کار با آن بسیار ساده است.

  • استوکستیک (Stochastic):

    استوکستیک بلاشک پرطرفدارترین اندیکاتور در بین نوسانگیرها می‌باشد و در بازارهای پرنوسان مثل بازار ارز و بازار آتی بسیار پر کاربرد است. این اندیکاتور برای ورود و خروج سریع از سهم بسیار مناسب است و هر چقدر عمق بازار بیشتر باشد این اندیکاتور عملکرد بهتری خواهد داشت.

 

تجریه نشان داده است که اندیکاتورها در بهبود کیفیت تحلیل تاثیر بسزایی داشته‌اند؛ لذا تصمیم داریم تا در آینده به صورت کامل و با جزئیات بیشتری در مورد هر یک از اندیکاتورها توضیحاتی ارائه دهیم. قطعا بعد از یادگیری نحوه استفاده از اندیکاتورها کیفیت تحلیل شما نسبت به قبل افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

دیدگاه کاربران
بهنام  :
ارسال شده در تاریخ 31 می 2019 ساعت 14:34

واسه همه اندیکاتورات مرسسسسسسی

siadat  :
ارسال شده در تاریخ 21 جولای 2019 ساعت 23:23

برای یک شرکت بورسی چگونه نمودار اندیکاتور های macd mfiترسیم میکنیم پارامتر های محور افقی وعمودی هرکدام از این دو اندیکاتور چیست؟ لطفا واضح توضیح دهید بنظرم محور افقی نشانگر زمان است اگر صحیح است محور عمودی نشانگر چیست؟

    علی حیدری  :
    ارسال شده در تاریخ 15 آگوست 2021 ساعت 17:23

    سلام.
    محور افقی نشان‌دهنده زمان و محور عمودی نشان‌دهنده قیمت است.

نیلوفر  :
ارسال شده در تاریخ 16 آگوست 2019 ساعت 19:20

ممنون بابت آموزش های خوبتون

milad  :
ارسال شده در تاریخ 7 آوریل 2020 ساعت 23:25

آموزشهاتون عالی و فوق العاده هستن ممنونم بابت اشتراک گذاری تجربیات و نکات آموزشی

سرویان  :
ارسال شده در تاریخ 9 آوریل 2020 ساعت 20:26

واقعا عالی بود دستتان درد نکند ایکاش مطالب بیشتری وجود داشت

رضا  :
ارسال شده در تاریخ 20 آوریل 2020 ساعت 6:29

خلاصه و مفید

امیر  :
ارسال شده در تاریخ 12 ژوئن 2020 ساعت 22:02

با احترام

( زکات علم بـــــه یاد دادن آن است )

ای کاش مسئولین بعضی از سایتها وقت کنند به سایت شما هم یه سری بزنن ، تــــــــــــــــــــــــــا یاد بگیرن !!!!!!

تا سر مبحث باز نکرده فورا نگن در کلاس های آنلاین ثبت نام و یا سی دی های مربوطه ، ویا تخفیف و صد کلام از این حرفها …

با تشکر از زحمات شما و ممنون از لینک های پر بارتان

    علی حیدری  :
    ارسال شده در تاریخ 17 آگوست 2020 ساعت 10:43

    شما لطف دارید دوست عزیز.

ejatrvash  :
ارسال شده در تاریخ 16 ژوئن 2020 ساعت 1:44

سلام

ممنون

خلاصه و مفید بود

    علی حیدری  :
    ارسال شده در تاریخ 17 آگوست 2020 ساعت 10:41

    تشکر فراوان.

بهمن صمدپور  :
ارسال شده در تاریخ 10 سپتامبر 2020 ساعت 11:41

من مالعه زیاد می کنم ولی هر سطر مطالب شما به انداز یک کتاب مفید و اموزنده هست واقعا دستتون درد نکنه

    علی حیدری  :
    ارسال شده در تاریخ 15 آگوست 2021 ساعت 17:07

    سلام؛ ممنون از شما و انرژی خوبی که میدید.

خان دادا‌ش  :
ارسال شده در تاریخ 3 اکتبر 2020 ساعت 17:03

سلام ?

در اپلیکیشن و سایت‌های مختلفی عضو هستم، ولی هیچ کدام، واقعا هیچ کدام از اونها، اینطور دقیق، پایه ای و در عین حال ساده و شیوا مباحث رو باز نکردن

مخصوصا در مبحث اندیکاتور ها ک ب وضوح مشخصه بیش از 70%شون حتی نمیدونن هر اندیکاتور چجوری بدست میاد و از چه اطلاعات پایه ای در تهیه اش استفاده میشه،. در نتیجه چجوری ب ما کمک خواهند کرد

تک ب تک پستهاتون رو دارم با ولع تمام میخونم تا بعد از مدتها ب پاسخ سوالاتم برسم

آفرین ? ب این همه هوش و زکاوت تیم آسان بورس

دستمریزاد

    علی حیدری  :
    ارسال شده در تاریخ 15 آگوست 2021 ساعت 16:59

    سلام؛ بسیار ممنون از نظر لطف شما.

ناصر  :
ارسال شده در تاریخ 15 نوامبر 2020 ساعت 12:00

ممنون

    علی حیدری  :
    ارسال شده در تاریخ 15 آگوست 2021 ساعت 16:53

    خواهش میکنم.

مهدی  :
ارسال شده در تاریخ 31 دسامبر 2020 ساعت 4:02

بسیار خلاصه و مفید اصل مطلب رو میگین، ممنون زحمات شما هستیم.

    علی حیدری  :
    ارسال شده در تاریخ 15 آگوست 2021 ساعت 16:33

    خواهش میکنم؛ ممنون از شما.

سعید  :
ارسال شده در تاریخ 23 مارس 2021 ساعت 21:14

سلام

عالی بود.

    علی حیدری  :
    ارسال شده در تاریخ 15 آگوست 2021 ساعت 16:13

    سلام؛ خواهش میکنم.

soliman yousefi  :
ارسال شده در تاریخ 29 مارس 2021 ساعت 23:06

با سلام من مبتدی هستم خواهشا راهنمایی بفرمائید چگونه حرفه ای بشم کلاس هم نمیتونم برم ایا سی دی اموزشی هست که بتونم خودم خرید و فروش سهام بکنم ضمنا 50 درصد تو ضرر هستم

    علی حیدری  :
    ارسال شده در تاریخ 15 آگوست 2021 ساعت 16:12

    سلام وقت بخیر.
    توصیه میکنم دوره ورود موفق به بورس رو خریداری کنید تا بتونید سطح علمی خودتون رو در بازار افزایش بدید.

رضا  :
ارسال شده در تاریخ 9 می 2021 ساعت 0:32

عالی بود ممنونم

    علی حیدری  :
    ارسال شده در تاریخ 15 آگوست 2021 ساعت 16:02

    خواهش میکنم.

حمید  :
ارسال شده در تاریخ 5 ژوئن 2021 ساعت 14:36

سپاس گزارم

    علی حیدری  :
    ارسال شده در تاریخ 15 آگوست 2021 ساعت 16:00

    خواهش میکنم.

یت  :
ارسال شده در تاریخ 14 آگوست 2021 ساعت 12:30

ایچیموکو آشغاله …دلیلش هم واضحه ..دو خط پیشگام کیجون سن و اون یکی که الان اسمش یادم نیست…اینا دو خط تاخیری هستن … درواقع این اندیکاتور مثل. اندیکاتور مووینگ اوریج سیمپل و غیر سیمپل ،ریپینت هست ….یعنی آشغال…ایچیموکو درواقع دو تا مووینگ اوریج ساده هست و خلاص..شما عدد داخل اندیکاتور مووینگ اوریج رو اگه تغییر بدی حدود ده الی بیست یا سی کندل قبلش رو نشونت میده …بستگی به عدد وارده داره تعداد کندل های بک آپ….ولی برای آینده هیچ پیش بینی نمیتونه داشته باشد….برای فارکس کار کردن احتیاج به سیستمی جدید دارید ..نمیشه با اندیکاتور های پیش فرض متاتریدر کاری کرد …حتی اگه داخل سایت خارجی مثل best metatrader indicators.com. And. 4xone.com هم بگردید باز اندیکاتور ریپینت زیاده …تلاش کنید با یه ترکیب عالی اندیکاتور ها به بهترین سبک برسید .فقط راهش اینه …وگرنه امثال پرایس اکشن و پترن ها و کندل شناسی. مورفی و الیوت و خط روند از نظر بنده که دو ساله دارم چارت میخونم فیک هستن…دلیلش هم واضحه…همه تریدرهای دنیا این روشها رو میشناسن و دارن استفاده میکنن ولی سود نمیکنن همه چون همه دارن از یه روش میرن!!!!!!! درضمن همه اندیکاتور ها رایگان قابل دانلود هستند پول ندید به هیچ کسی…

    علی حیدری  :
    ارسال شده در تاریخ 15 آگوست 2021 ساعت 15:51

    سلام؛ وقت بخیر.
    ببینید ایچیموکو یک سیستم معاملاتی کامل هست و خب هرکسی یک نظری داره راجع بهش. ما وظیفه داریم در رابطه با مضووعات مختلف اعم از تکنیکالی؛ پرایس اکشن و سایر متدها در بلاگمون محتوا بزاریم.

    علی حیدری  :
    ارسال شده در تاریخ 15 آگوست 2021 ساعت 15:51

    سلام.
    ببینید ایچیموکو یک سیستم معاملاتی کامل هست و خب هرکسی یک نظری داره راجع بهش. ما وظیفه داریم در رابطه با مضووعات مختلف اعم از تکنیکالی؛ پرایس اکشن و سایر متدها در بلاگمون محتوا بزاریم.

مهری  :
ارسال شده در تاریخ 23 آگوست 2021 ساعت 23:02

سلام توضیحات کامل بود ولی من یچیزی رو متوجه نشدم الان اندیکاتور یک برنامه هست که میشه ازش استفاده کرد؟ یا یک شیوه تحلیل که خودمون باید محاسبه کنیم؟

شاید سوالم پیش پا افتاده باشه اما بعنوان کسی که به تازگی با بورس اشنا شده ممنون میشم پاسخ بدید

مهدی  :
ارسال شده در تاریخ 29 دسامبر 2021 ساعت 6:17

سلام هزینه اندیکاتور چقدر هست

tom_cruise  :
ارسال شده در تاریخ 7 ژانویه 2022 ساعت 3:24

سلام.

آقا دمت گرم

،اندیکاتور ها بسیار مفید و کاربردی بودند.

باتشکر از زحمات و وقتی که به این دانش گذاشتین.

✔️✔️✔️

طاهری  :
ارسال شده در تاریخ 6 آوریل 2022 ساعت 13:10

ممنونم کم ولی باکیفیت. خوب بود مطالب بیشتری میزاشتین

حسین  :
ارسال شده در تاریخ 17 آوریل 2022 ساعت 14:56

نوشتارتان بسیار. ارزشمند. بود

ایا کلاس آموزشی برای فارکس دارید؟

ابوالفضل  :
ارسال شده در تاریخ 30 می 2022 ساعت 11:03

سلام وقت بخیر من میخوام از این اندیکهتور استفاده کنم ممیشه

بهم بگین از کجابایدتهیه کنم

ابوالفضل  :
ارسال شده در تاریخ 30 می 2022 ساعت 11:04

سلام وقت بخیر من میخوام از این اندیکهتور استفاده کنم ممیشه

بهم بگین از کجابایدتهیه کنم باید دانلود کنم یا نه

tommy  :
ارسال شده در تاریخ 15 ژوئن 2022 ساعت 17:03

سلام

مطالبتون منو یاد معلم اول دبستانم انداخت

ممنون بابت اینکه کلمه اندیکاتور رو اینهمه پربار و شیوا با اصطلاحات لاتین باز کردین.

متنفرم از سایتایی که گذرا رد میشن از روی مباحث و حتی لاتین کلماتم به زبون نمیارن.

نمیدونم از بیسوادیشونه یا مارو احمق فرض کردن…

سپاس

Hamed  :
ارسال شده در تاریخ 28 ژوئن 2022 ساعت 9:55

سلام وقت بخیر

برای استفاده از یک اندیکاتور مورد نظر باید اون رو خرید؟چطور باید تهیه میشه؟

علیمردان خان  :
ارسال شده در تاریخ 8 آگوست 2022 ساعت 19:16

بسیار شیوا ، پر محتوا، خلاصه ،قابل فهم ودرک کاربردی

ان شاءالله خداوند متعال به شما وخانواده محترمتان تندرستی ،شادمانی وطول عمر با عزت عطا فرماید

آقا عالی و بی نظیر و مفید و پر کاربرد  :
ارسال شده در تاریخ 27 آگوست 2022 ساعت 11:25

واقعا عالی و بی نظیر و مفید و پر کاربرد



مطالب مرتبط
تحلیل تکنیکال چیست

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال علمی هست که حدودا سه قرن قدمت دارد و با بررسی گذشته نمودار قیمت، آینده قیمتها را پیش‌بینی می‌کند. این علم و فن بر پایه احتمالات می‌باشد و از سه اصل اساسی پیروی می‌کند.

© 2022 - 2018 آسان بورس - تمام حقوق محفوظ است